zondag 23 november 2014

De Stad van Sinterklaas Archeon

Vandaag ben ik samen met Marc en Anne naar de Stad van Sinterklaas in het Archeon geweest. Bij binnenkomst kregen we een plattegrond, het programma en checklist om je Pietendiploma te behalen.

Anne voelde zich eerst te groot voor een Pietendiploma, maar toen we daar zo liepen zag het er allemaal wel heel erg leuk uit, dus gingen we langzaamaan de checklist invullen!

We begonnen met pakjes mikken in de schoorsteen. Na een hindernisparcours, over hooibalen en langs vaten etc. kwamen we eindelijk bij de schoorsteen en mocht het pakje de schoorsteen in!
Hierna was het tijd het schoenvullen, dit moest heel snel en stil gebeuren want er mag natuurlijk niemand wakker worden van Piet die de schoentjes vult!

Daarna was het tijd om te leren schrijven zoals Sinterklaas,met een ganzenveer en in hele mooie letters!
En toen kwam het lekkerste onderdeel, pepernoten bakken!

Als laatste, het moeilijkste onderdeel (en dan hebben we schminken overgeslagen) het pakjes schieten!
Nadat de checklist afgewerkt was konden we op ons gemak langs alle huisjes van de Sint en al zijn hulppieten. We begonnen bij de schatkamer, hier mochten we niet in, want dat was natuurlijk een groot geheim, maar er stond een luikje open en daar heb ik stiekem een foto van gemaakt ;-).
Wauw dat zijn wel heel veel kadootjes! Ik hoop dat ik ook lief ben geweest dit jaar, misschien ligt er dan ook nog wel een pakje voor mij tussen!

Hierna gingen we naar het huis van Sinterklaas, gelukkig was hij niet thuis zodat we stiekem even een kijkje konden nemen in zijn slaapkamer!
Er lag ook een groot rood boek, maar hier stond niets in, dus hebben wij er wat ingeschreven voor u sinterklaas, ik hoop dat u dat niet erg vindt.
We hebben ook nog even een kijkje genomen bij de kapper van de Sint en Pieten, leuke haarvlechtjes hoor!
Hierna was het tijd voor het huis van de Pieten en daar was toch iets interessants, een prikbord met geeltjes waarop allerlei geheime boodschappen stonden van de Pieten. Ik denk niet dat wij die mochten lezen, maar dat hebben we toch gedaan ;-).

Bijna waren we betrapt, want er was een Piet thuis, maar gelukkig snurkte hij zo hard dat we ongestoord onze gang konden gaan en ongezien het huis weer konden verlaten!
Bij Sinterklaas konden we ons Pietendiploma ophalen, dat was wel heel erg leuk!
Maar op de foto met de Sint zeggen we ook geen nee tegen natuurlijk. Ik baal eigenlijk wel een beetje dat ik niet op de foto ben gegaan met de Sint, want telkens als ik Sinterklaas zie word ik toch altijd een beetje zenuwachtig, toch altijd wel spannend. Ik vind Sinterklaas altijd een tijd van verrassingen en ik hou ontzettend van verrassingen! Met 5 december is er altijd wel een pakje wat niemand kan verklaren, heerlijk is dat daar hou ik dus van verrassingen!!


Er liepen ook heel veel Pieten, bijvoorbeeld trommel- en fluitpiet en ook nog eens twee hele coole pieten, die leken wel een tweeling bijna!

Aan het einde van de dag ging Sinterklaas voorop in de fakkeloptocht en werden we onder luid gezang van Sinterklaasliedjes naar de uitgang geleid!
Wil jij nou ook een kijkje nemen (stiekem) in de slaapkamer van Sinterklaas of even lekker neuzen in het huis van de Pieten en ondertussen ook nog even je Pietendiploma halen, dat kan nog op 29 en 30 november in het Archeon, in de stad van Sinterklaas!! Doen hoor, het is hartstikke leuk en misschien blijf je net als wij wel tot het eind en kun je ook meelopen in de fakkeloptocht! Kijk voor alle info op de website van Archeon!!

Bedankt Sinterklaas dat wij een kijkje mochten nemen in uw stad en bedankt Archeon dat jullie de stad van Sint mogelijk maken!!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten