zondag 15 november 2015

Week van de Smaak Tafel24 in Bogardenkapel Brugge

Edwin en ik mochten met onze zuurkoolschotel langskomen bij Tafel24 in Brugge. We hadden geen idee wat het concept in hield, maar het feit dat we langs mochten komen was al bijzonder natuurlijk!

Vol goede moed reden we naar Brugge, we hadden mooie verhalen gehoord en wilden eindelijk dit prachtige stadje met onze eigen ogen aanschouwen. Brugge wordt ook wel het Venetiƫ van het Noorden genoemd, alleen vandaag kwam het water niet van de grachten, maar uit de lucht helaas!

Mooie etalages gezien, kraampjes die al klaar stonden voor de kerstmarkt, maar 1 etalage in het bijzonder die mij wel aansprak ;-). Heerlijk toch al dat lekkers!


Desondanks toch nog een paar foto's kunnen maken, maar wel besloten dat we lang nog niet alle schoons gezien hebben en toch gauw eens terug moeten komen!



Hierna togen we naar de Bogardenkapel, alwaar we hartelijk werden ontvangen door Ward en Eef van de organisatie.

 Het thema van de avond was Handmade in Brugge en dat hebben we geweten ook, heerlijk!!


Ik hou van dit soort concepten en ben van mening dat er meer van dit soort initiatieven op moeten staan!

Na de ontvangst kregen we onze eerste biertje van de avond tijdens het aperitief met brood van Sebastien Cailliau van Le pain de Sebastien, fazantenpate met ganzenlever en fazantenworst van chef Pieter Lonneville van restaurant Tete Pressee  uit Brugge. We stonden met z'n allen aan de tafel tijdens het aperitief.


Het was een VanderGhinste Oud Bruin, lekker! VanderGhinste is een Belgische Brouwerij uit 1892 gevestigd in Bellegem.

Hierna volgde het hoofdgerecht en voor het hoofdgerecht moest de tafel zakken en mochten we allemaal een stoel uitzoeken, allemaal verschillende stoelen gemaakt door allerlei ontwerpers.


De tafel was echt wel heel bijzonder, gemaakt door Bart Lens en de spullen op tafel, het servies, bestek en keukengoed waren ook allemaal gemaakt door verschillende ontwerpers.

Soms was het wel een beetje lastig met designerbestek, zoals een andijviestronkje snijden zonder mes bijvoorbeeld ;-).

Wij hadden een hele gezellige tafel met bijna allemaal prijswinnaars die allemaal hun winnende schotel mee hadden, mijn persoonlijke favoriet van de avond was toch wel de verrassende pompoen. Het was erg lekker, ik eet bijna nooit pompoen, dus hier heb ik echt van genoten. Ik heb zelfs nog hondshaai gegeten van de chef! Bij het hoofdgerecht kregen we het volgende biertje, de Omer traditionele Blond, deze dronk lekker weg. Tijdens het eten leuke gesprekken gehad met onze Belgische tafelgenoten en speciaal met Peter en Leeneke, supergezellig dank jullie wel!!

Hierna volgde het hoogtepunt voor mij, het dessert.  De tafel ging nog verder zakken en we mochten allemaal weer een andere, lagere stoel uitzoeken! Ik was in BelgiĆ«, dus ik hoopte op chocolade, wafels en wie weet wat voor meer lekkers ze hier allemaal hebben. En wat volgde was een kaasplankje en kwark met een groene tomatenchutney en brood van Sebastien. Was een beetje een domper, voor mij Nederlandse lekkerbek. Hierbij kregen we het lekkerste biertje van de avond de Brasserie LeFort van VanderGhinste. Ik ben echt geen bierliefhebber, ik ben meer van de wijn, maar sinds gisterenavond ben ik wel een beetje om. Wat een heerlijke bieren, zo verschillend allemaal, maar zo lekker!!!

Maar zoals gezegd was ik in een kapel en ik denk dat mijn gebeden toch verhoord zijn, want na het dessert volgde nog de slow coffee van Veroma en daarbij de koekjes, merengues  en macarons van Juliette's Artisanale Koekenbakkerij, mmm.


Hierbij kwamen ook nog de Brugse kletskoppen, maar toen kwam ons patriottisch hart in opstand, want waarom Brugse kletskoppen, want wij hebben ze ook in Nederland en toevallig zijn dat nog eens mijn lievelingskoekjes ook! Maar toch proeven he en nog eentje en nog eentje en ze waren heerlijk!! En eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven de Brugse kletskoppen zijn lekkerder dan de Nederlandse en vanaf nu zijn dus de Brugse kletskoppen mijn lievelingskoekjes!!!


Maar dit was nog niet het einde, want plots kwam toch nog de chocolade op tafel en kon mijn avond helemaal al niet meer stuk. Het waren bonbons van Dominique Persoone van The Chocolate Line. Ik, als buitenlandse ;-), pakte natuurlijk meteen de lekkerste, het appeltje! Je neemt een hap, en ik zei het al, ik was in een kapel, het eerste wat je hoorde na de hap waren engeltjes die Halleluja begonnen te zingen, echt superlekker, niet normaal!!



Het concept van Tafel24 beschreven hieronder:



Ik heb zeker geen spijt van de lange rit, ik heb heerlijk gegeten, genoten van nieuw bier, eten en hemels lekkers en nieuwe mensen ontmoet.

Het was echt een bijzondere ervaring om mee te maken, iets wat wij niet zo snel meer zullen vergeten en waardoor Brugge, ondanks de regen, toch al in ons hart zit!! Ik hoop dat we snel weer eens naar Vlaanderen kunnen komen!

Dank Ward en Eef voor de superorganisatie en Eef geniet van je verlof en veel succes met de bevalling!!

Warme groeten uit Nederland!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten