zaterdag 29 oktober 2016

Edinburgh Schotland

Wij zijn naar Schotland geweest! Het land van de doedelzak, kilt, whisky en haggis!

We hebben geboekt via D-Reizen, maar helaas zonder transfer!! Hoe gingen we dat doen, een taxi huren of wat? We hebben het hotel gevraagd of zij een transfer service hadden, maar zij verwezen ons naar de tram. Na veel getwijfel toch maar voor de tram gegaan en geen seconde spijt van gehad! Thuis hebben we de app M tickets gedownload, kaartjes gekocht via de app. Je moet per se van 10 pond bestellen, maar later kwamen we erachter dat je ook tickets mag delen. De retourtjes van vliegveld naar centrum waren 8,50 pond per persoon. We hebben hier een dagticket voor bus en tram in het centrum bijgeboekt voor 4 pond. En zo hebben we onze eigen hop on hop off bus gemaakt!
Op het vliegveld loop je de deur uit en je loopt recht tegen de tram aan. Je swiped je ticket in de app, dan is hij geactiveerd en als de controleur komt, laat je je telefoon zien, heel simpel. De tram heeft gratis Wifi en hele mooie, grote bagagerekken voor je koffer, gewoon ideaal en met 30 minuten ben je in het centrum van Edinburgh! 5 minuten lopen naar het hotel in ons geval, geen centje pijn. Volgende keer gaan we gewoon weer met de tram.

We mochten niet voor 15.00 uur inchecken in ons hotel, gelukkig mochten we wel de koffers achterlaten en hebben dus de stad al heel vroeg verkend. Geweldige stad, veel indrukken! Grappige taxi's, telefooncellen die nog in werking zijn, dubbeldekker bussen en gewoon de oude vertrouwde rode bussen.

Een must see is zeker het kasteel! Er zijn er meerdere hier, maar deze kun je niet missen, torent boven alles en iedereen uit! Het schijnt dat er zelfs ieder dag om 13.00 uur nog steeds een kanon wordt afgeschoten, maar dat hebben wij helaas niet meegekregen.

Verder mag je natuurlijk ook de vele pubs met de soorten bier en de vele soorten whisky niet overslaan. Veel van de pubs hebben ook vaak live muziek!

En natuurlijk is Bobby ook een bezoekje waard. Bobby is een hond, die veertien gewaakt heeft bij het graf van zijn baasje, totdat hij zelf uiteindelijk ook gestorven is.

Bobby is uiteindelijk ook begraven op dezelfde begraafplaats als zijn baasje, hij ligt net binnen de poorten van de begraafplaats. De begraafplaats ligt achter de pub Greyfriars Bobby. Neem hier zeker een kijkje want dat is zeer indrukwekkend en spreekt ook echt wel tot de verbeelding. Er schijnt een verhaal te gaan dat Harry Potter spreekwoordelijk geboren in the Elephant House, daar waar J.K. Rowling hem voor het eerst op papier heeft gezet. Ik kan het mij wel voorstellen want alle gebouwen en alles spreekt tot de verbeelding in Edinburgh.

Na een fish and chips met een Lager biertje in Haymarket was het tijd om naar bed te gaan. Haymarket ziet er aan de buitenkant uit als een net restaurant en dan ga je naar binnen.... Dan waan je je in een woonkamer, fauteuils, boekenkast en natuurlijk een hele grote bar. Haymarket is eigenlijk een pub, eten bestel je aan de bar, bedienen doen ze niet. Leuk om eens binnen te kijken hier! Maar bedtijd dus, want we gaan een Highlands toer doen met Grayline.

Ik kan Grayline zeker aanbevelen. Ze halen je 's ochtends op bij je hotel, 's avonds is de drop off ergens anders, maar niet meer dan 5 of 10 minuten lopen van je hotel! Wij hadden Dougie als chauffeur (Douglas officieel). Hij is grappig, heeft een heerlijk Schots accent, dus je mist de helft van zijn verhaal, maar hij weet ontzettend veel van de geschiedenis!

De eerste stop was in Callander, een half uurtje om te ontbijten. Dit hadden wij al gedaan, dus maar een beetje foto's gemaakt. Callander staat ook wel bekend als de poort naar de Highlands. Vanaf hier rijd je de Highlands in.

De tweede stop is voor 10 minuten bij Glencoe. Prachtig en als je nu nog niet verliefd bent op de Highlands, dan wordt je dat ook niet meer!

Een verrassing bij Glencoe, een jonge knul stond hier uit volle borst de doedelzak te spelen. Super vond ik dat! Ik ben blij dat de jeugd ook weet hoe ze een doedelzak moeten bespelen, want ik moet er niet aan denken dat dat uitsterft, dat zou jammer zijn.

Toen kwamen we na een lange rit aan bij Fort Augustus, beter bekend als Loch Ness. Mocht je deze trip willen gaan doen, hou er dan wel rekening mee dat het voornaamste van de trip Loch Ness is en de rest is maar bijzaak. Hier kon je een boottochtje bijboeken voor 13 pond per persoon en je stopt hier zeker twee uur!

Nessie niet gevonden helaas en weer verder. Je komt langs de mooiste kastelen, de mooiste plekken, maar letterlijk je komt overal langs! De bus stopt niet helaas voor foto's etc. We hebben wel een goede indruk gekregen van de Highlands, zo zelfs dat we besloten hebben nog eens terug te gaan zelf met een camper en dan een rondreis te maken.

De volgende ochtend moesten we vroeg op want we wilden de zonsopgang fotograferen vanaf Arthurs Seat. Op de foto hieronder zie je Arthurs Seat!

Een tip ga niet rechtsom de berg op!! Wij gingen rechtsom de berg op, een steil kleuterpaadje  je bent al aan je eindje op de helft van de berg en dan kom je daar en blijkt dat je weer een heel stuk naar beneden moet, om uiteindelijk links omhoog te kunnen gaan. Dus begin lekker links dat scheelt je een hoop frustratie en moeite!! Het uitzicht over de stad, het begon natuurlijk net lekker te misten toen wij boven kwamen, dus alles zat mee ;-).

Wij gaan zeker terug naar Schotland en ook Edinburgh. Waar ik zeker niet meer naartoe ga is hotel Piries. Wat een slecht hotel, zo slecht heb ik echt nog nooit meegemaakt!! Inchecken mocht pas vanaf 15.00 uur, wilde je inchecken na 11.00 uur mocht dat tegen betaling van 10 pond. Koffers mochten dan wel gratis opgeslagen worden. Wij hadden een kamer onderaan de trap. Mijn man zei nog dat is erg gehorig, zeiden ze nee want dit is maar een klein hotel met weinig gasten. Nou, je kon iedereen horen binnenkomen, naar boven gaan etc. Onze kamer keek uit op de binnentuin, maar het raam hoefde je niet open te zetten, want het personeel stond onder het raam te roken. Er zaten vieze vlekken op het bed (de stier van Rob Geus lang geweest denk ik), hier waren heel handig de handdoeken op gedrapeerd. De eerste ochtend ontbijt, kwam de receptionist binnen, pakt een hand vol muffins van het ontbijt buffet en gaat ze op zit eten achter de balie. De broodjes waren van gisteren, zo hard niet door te komen. Wij waren naar Arthurs Seat geweest, kwamen om 10.08 uur binnen en mochten geen ontbijt meer omdat ontbijt om 10.00 uur stopte. Kop koffie mochten we wel, maar zou op de kamer gezet worden op de rekening. Terwijl wij daar nog stonden zagen we hoe het ontbijtpersoneel de broodjes gewoon weer bij de nieuwe broodjes in een zak deed!! En ondertussen ging de receptionist voor zichzelf sandwiches staan maken. Echt geen service dit hotel, blijf hier ver vandaan!!

Wij zijn definitief verliefd geworden op het land, de taal en zijn inwoners en kunnen niet wachten om weer terug te gaan!!

Mocht je nu denken want een baggerfoto's, dat klopt dit zijn de mijne ;-). Wil je echt mooie, adembenemende foto's zien, bekijk dan  Edwins Facebook album Edinburgh en Edwins Facebook album Highlands