vrijdag 14 april 2017

Mihatra fietsen, E-Bajo

Voor Meimaand Fietsmaand mochten wij de provincie Overijssel gaan verkennen en wel op Mihatra fietsen.

We hebben nog nooit elektrisch gefietst, dus voor ons was het heel spannend of en hoe het ons zou bevallen.

Ik test de E-Bajo, een prachtige fiets, alleen al een plaatje om op te rijden.


In totaal hebben we bijna 100 km gereden dit weekend zonder problemen. Geen centje pijn. De wegen waren allemaal niet even comfortabel. We reden over zandpaadjes,

Onder viaducten,


En zelfs nog een stukje over de fietssnelweg!


Op het asfalt gaat de fiets als een speer, 30 km is niets en je hebt het gevoel alsof je vliegt, zalig!! Ik kon eindelijk eens Ed bijhouden nu ;-).

Op de zand- en grindpaadjes ging ik zelf niet zo hard en had ik de fiets op standje 1 staan.

De E-Bajo heeft 7 versnellingen en 5 niveaus trapondersteuning. De accu heb ik iedere avond opgeladen, maar dit was niet echt nodig.

Mihatra heeft een heel handig snufje op de fiets zitten, een houder voor je GSM waar je bv je routes op kunt zetten via een app, zoals wij gedaan hebben, en in de tussentijd kun je gewoon je mobiel op je fiets opladen!


Ze hebben zelfs een fietstas met zonnepanelen die tijdens het rijden je accu oplaadt, maar die hebben we helaas niet getest, vind ik wel een hele handige uitvinding, want ik wil altijd fietstassen op mijn fiets zodat ik van alles mee kan nemen!

 Zoals gezegd bijna 100 kilometer gefietst en echt, serieus geen centje pijn. Ik kan helaas niet spreken voor Edwin, die had wel wat last, maar ik had makkelijk nog 100 km door kunnen gaan en geen pijn of zere plekken dankzij het zalige gelzadel!!


Met op slot zetten is het even opletten met een elektrische fiets. Je zet hem op slot, maar daarnaast moet je ook nog je accu op slot zetten en de sleutel eruit halen. Edwin had op zijn fiets een aan- en uitschakelaar van zijn accu, dus hoefde niet te klooien met twee sleutels, de E-Bajo had dat niet en daar moet de accu dus op slot gezet worden met twee sleutels.


Zijn fiets had ook een knopje voor het licht op zijn display, die heeft de E-Bajo ook niet. Die moet je gewoon aanzetten met een knopje voor het achterlicht en een knopje voor het voorlicht.


Ik vond het afscheid wel zwaar vallen, zeker de volgende ochtend toen ik mijn eigen fiets weer uit de schuur mocht halen thuis en alle bruggen in Alphen weer mocht trotseren. De E-Bajo is zo ideaal voor alle bruggen in Alphen, geen centje moeite om de brug op de te komen. We hebben hier een brug, de Swaenswijckbrug, als ik die op moet, dan moet ik hem lopend op, want fietsend red ik het gewoon niet. Het zou zo heerlijk zijn om die Swaenswijckbrug op te fietsen met de E-Bajo en dan gewoon te kunnen blijven zitten, ideaal!!

De E-Bajo kost vanaf 1895 euro, maar dan heb je wel wat. Een fiets met een lage instap, hij rijdt als een trein, je kunt uren zitten zonder enige pijn. Een echte aanrader dus! Ik ga heel hard sparen!!!!

We hebben de fietsen na afloop van het weekend weer heel ingeleverd en ondanks dat we beiden nog nooit elektrisch hebben gereden (we willen nu niet anders meer), hebben we toch niet zulke brokken gemaakt ;-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten